Ik veronderstel dat sommige mensen de voorkeur geven aan licht tot donker - daglicht boven nacht, zomer tot winter. Heet tot koud. Deze mensen bestaan ??duidelijk - deze tijd van het jaar lijkt vol te staan ??met artikelen over de vruchten plukken van lange winteravonden - maar Adidas Ultra Boost Mujerik ben niet een van hen. In de zomer word ik eerder wakker zodat mijn runs voor zonsopgang blijven. Te veel zonnige dagen achter elkaar laten me leeglopen; te helder, te heet, te luid. Te blij? Juli is een menigte mensen die tegen me schreeuwen om plezier te hebben. De dagen lijken onredelijk lang en licht. Maar tegen november kan ik op adem komen. Het is dan ook cooler, wat helpt, maar het zijn de wolken waar ik van hou. Alles wat in de zomerzon was uitgehard, wordt een beetje ongedaan gemaakt, zachter geborsteld door een blauwe plek. De ochtendduisternis heeft ook een andere textuur en een andere smaak. Hardlopen in november is pittig, zoals rottende bladeren en nat cement en vochtige kleding.
Dit jaar was ik bij de oceaan. Soms was de mist zo dik dat het leek alsof hij door wolken rende. Er waren geen straatlantaarns, maar het vocht in de lucht gaf zijn eigen licht, zo leek het. Gloeiend van binnenuit. De huizen aan de kust hebben de neiging om een ??enkele kaars achter elk raam te laten branden, zodat ik me voelde alsof een schip werd geleid door zoveel kleine vuurtorens als ik voorbij glipte. Ik herinner me die runs nu, als ik het moeilijk heb.
Er zijn dagen dat ik niet kan bewegen, het verdriet in mij is zo zwaar. Ik kan amper met mijn vingers fladderen of mijn ogen openen, laat staan ??me bezighouden met de buitenwereld. Ik kan me niet voorstellen mijn kleren te veranderen of te douchen, maar ik zal altijd rennen. Bewegend door de vreemde duisternis tussen laat, laat in de nacht en vroeg in de ochtend,Adidas Zx Flux Donna ben ik verborgen en veilig. Ik zweef door de lege straten en het voelt als een droom. Ik heb niets meer te verbergen, niet daarbuiten, dus de tranen lopen op. Op sommige dagen is dat de enige keer dat ik het huis verlaat.
Andere keren slaap ik 's nachts helemaal niet. De wereld is gewoon te vol met dingen om te doen en plannen te maken en plaatsen om naartoe te gaan en natuurlijk moeten ze natuurlijk allemaal nu, nu, meteen gedaan worden. Op die dagen ren ik ook, en ik kalmeer het hectische, zenuwachtige, trillen in mijn lichaam en mijn geest.
Maar hardlopen kan niet alles. Ik dacht altijd dat ik gewoon niet genoeg mijn best deed, dat er een magische afstand was die ik kon ontsluiten waar mijn gedachten en emoties soepel terug op hun plaats zouden komen. Het feit is dat ik nooit de trekkracht van mijn diepste dieptepunten zal Nike Air Max Sequent 2 Donna ontlopen, of de vrije val-terreur van mijn hoogste hoogtepunten. En dat is ok. Er zijn andere dingen - medicatie, therapie enz. - om met bipolair om te gaan. Want ja, de manier waarop ik de wereld ervaar heeft een naam. En hoewel het mij niet definieert, kan ik troost putten uit de wetenschap dat ik niet alleen ben.
Maar hardlopen is op zijn eigen manier herstellend. Het geeft me een reden om op te staan ??op de dagen dat ik gewoon levend ben en mijn tanden op scherp zet en op de dagen dat ik me te levendig voel; pijnlijk, verzengend, uitzinnig levend, het geeft me iets vast om vast te houden. Bij beide uitersten gaat het bij de run niet om tempo of afstand. In feite oefen ik mezelf dwingen om gemakkelijk te bewegen. Gezond genoeg zijn om altijd diep in een zoete run te kunnen wegzinken, betekent te veel om mijn lichaam op de lange Nike Air Vapormax Femme termijn te verwoesten in ruil voor tijdelijk mentaal uitstel. Ik ben niet perfect, maar ik probeer het. Elke dag stap voor stap. En als ik in de diepte van een ultramarathon zit, nog uren en uren te gaan, weet ik dat ik door kan gaan. Omdat hardlopen inspannend is, is hardlopen een uitdaging, maar het is niet moeilijk. Vechten met je eigen geest is moeilijk. Je nutteloos voelen, walgen van jezelf, dat is moeilijk. Stemmen horen is moeilijk. Alleen bestaan ??kan moeilijk zijn. Maar hardlopen - dat is een keuze. Elke stap is een geschenk, een bewijs dat ik leef.